BAHASO NOGHOGHI SOMBILAN

apo kaba sumo? momandangkan den ni anak jati noghoghi sombilan, haghi ni den nak aja sikit pokataan2/sobutan dalam bahaso noghoghi... mugkin ekau somuo dah ponah donga tapi tak paham makno eh( kalau bukan oghang noghoghi )... jadi, sudi2 an lah baco apo yg ado kek bawah ni ha... buek tambah pongotahuan... kato 1Malaysia...


mada = kurang pandai/cerdik, tak reti/tahu, bodoh
*osah mada eh kucing ni, nangkap tikuih pon tak ghoti
- bodoh betul la kucing ni, nak tangkap tikus pun tak reti

moda = cedera, luka, mati ( atau lain2 yg lebih kurang sama maksud )
*nak den solamat an kucing ateh pokok tu kang, kok den lak moda tojatuh nanti
- kalau aku selamatkan kucing kat atas pokok ni, kot2 aku plak cedera sebab terjatuh nnti

bantai = pukul
bogik/bega = degil, tak dengar cakap
* osah bega eh budak ni! nak kono bantai gak eh
- degil betul la budak ni! nak kena pukul(rotan) agaknye

kensal/kain sal = tuala mandi
* "mak! adik nak kain sal!"
- "mak! adik nak tuala mandi!"

kona = corner (bahasa inggeris)
* dokek kona dopan tu bahayo sikit, ghamai yg eksiden dah
- corner (jalan) kat depan tu bahaya sikit, ramai yg kemalangan dah

senayan = isnin
* senayan dopan sokolah dah bukak
- isnin depan dah buka sekolah

toghamang = terkejut
* tibo2 jo tayar moto den molotup, toghamang den dek eh
- tiba2 je tayar motor aku meletup, terkejut aku dibuatnye

botinggung/bertenggek = mencangkung
* apo ekau buek botenggek ateh tunggo tu?
- apa yang kau buat mencangkung atas tunggul kayu tu?

pongolan = galah
* boghek eh pongolan buluh ni!
- berat betul galah buluh ni!

ghobeh = gerimis, hujan renyai
* haghi ghobeh, poei angkek kain baju kek ampaian tu ha, jgn nk tunggu dah lobek
- hujan renyai ni, sebelum lebat, pergi angkat kain baju kat ampaian tu...

meghembeh = menangis
* manjo boto anak dagho den ni, baghu kono sakat sikit dah meghembeh
- manja betul anak dara aku ni, baru kena sakat sikit da nangis

bonda = tali air, anak sungai yg kecil
mongoca = tangkap ikan
* abah dongan abang poei mengoca kek bonda bolakang ghumah kotuo kampung
- abah dan abang pergi menangkap ikan dekat anak sungai belakang rumah ketua kampung

kocoloan = termalu sendiri (lebih kurang la maksud dier)
* tadi kutuk2 den masak tak sodap, tapi nasik abih 3 pinggan, kan da kocoloan
- tadi kutuk aku masak tak sedap, tapi nasi abis 3 pinggan, kan da malu...

moghumbon = membakar
* abah mongumbon sampah saghap kek dopan ghumah
- abah sedang membakar sampah sarap di hadapan rumah

menyonggei = tersengeh/tersenyum
* adik asyik monyonggei lopeh dapek pistol mainan
- adik asyik tersenyum selepas mendapat pistol mainan
* menyonggei dek podeh eh gulai ni ---> ayat yg ni lebih kpd reaksi disbbkan oleh lauk yg
pedas
- wah! pedas nye lauk ni
p/s: monyonggei selain tersenyum, ia digunakan juga untuk menunjukkan reaksi sesuatu yg
pedas & panas

polak/ghadang = panas
monyonggau = menggigit (untuk cuaca), terasa meremang-remang (mgkn disebabkan badan
kurg sihat)
* ghadang boto aghi ni, monyonggau-nyonggau kek kulit den dek paneh eh
- panas betul cuaca hari ni, sampai terasa kat kulit ni sebab panas sangat

mongolintin = tak reti duduk diam (selalu digunakan kepada kanak2 sbb hiperaktif)
* cucu2 den ni mongolintin jo kojo eh. kojap kek lua, kojap kek dalam
- cucu2 aku ni tak reti duduk diam betul. sekejap berlari ke luar, sekejap berlari masuk ke
dalam


sebenarnya banyak lagi perkataan yg digunakan dalam loghat NEGERI SEMBILAN, tp ak x hengat... huhu... lain kali aku tambah lagi, okeh!

Reactions: 

3 Response to "BAHASO NOGHOGHI SOMBILAN"

  1. Anonymous Says:

    srnok tul..dh lme aku nk bljr..hehehe...aden torai.....huhuhu

  2. massymassu Says:

    tarak hal... if ade pertanyaan, juz leave it here...
    insya-Allah, sy akan bantu... ^_^

  3. Anonymous Says:

    Sey org noghori teghaso lawak bilo baco petikan kek ateh nun.
    Sobona eh mencari maksud "osah" sbb tetibo kwn sey nanyo apo maksud eh tu. Nk tonghangkan kek dio tapi xtercapai maksud deh. Apo2 pn banggo masih ado oghang mcm pemilik blog menggunokan loghat samo kito